Siksa Allah SWT (Neraka)

by

Perkataan neraka berasal dari kata Ibrani yang mempunyai maksud unggun api. Sebenarnya neraka itu adalah azab iaitu tempat siksaan bagi mereka yang ingkar seperti iblis, syaitan, juga mereka yang menjadi musuh Allah SWT seperti Fir’aun, Abu Jahal dan mereka yang berdosa. Inilah neraka yang disebut dalam Al-Qur’an sebagai Nar ataupun Darul Jahaanam” Maka takutlah kamu kepada neraka yang bahan bakarnya itu adalah manusia dan batu-batu.

Neraka itu disediakan untuk mereka yang kafir. Di dalam neraka inilah orang-orang kafir akan diazab dan disiksa, neraka juga adalah hukuman Allah SWT seperti pembalasan daripada amalan-amalan jahat mereka ketika hidup di dunia. Ia adalah tempat untuk membakar orang-orang yang berdosa dari golongan jin dan manusia. Apinya sangat panas dan menyala-nyala. Ini berdasarkan firman Allah SWT dalam surah Attahrim ayat 6 yang bermaksud: ” Wahai orang-orang yang beriman, jagalah dirimu, keluargamu daripada api neraka”. Bahan-bahan bakarnya adalah manusia dan batu-batu, sedangkan penjaganya itu adalah para malaikat yang gagah lagi bengis. Mereka tidak mendurhakai Alah, mereka itu melakukan apa saja yang diperintahkan kepadanya.

Neraka merupakan api yang sangat panas, berjuta kali ganda panasnya berbanding dengan api didunia ini. Sekiranya api neraka jatuh ke atas dunia ini sekalipun sebesar zarah maka hancurlah dunia ini. Baginda Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :

“Dinyalakan neraka itu seribu tahun berwarna merah, seribu tahun berwarna putih dan kadang-kadang berwarna hitam putih, Seribu tahun berwarna hitam” (Hadis riwayat Tirmidzi), ini menandakan betapa dahsyatnya siksa Allah SWT di akhirat kelak. Marilah kita selalu memohon kepada Allah SWT agar di jauhkan dari api neraka yang sangat panas.

Ingin tambah sukses ?? Ayo gabung peluang usaha warnet, balik modal dalam satu tahun, garansi modal kembali !!!

Tag: , , , , , , , , ,

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s


%d blogger menyukai ini: